ניהול תזרים מזומנים הוא היבט חיוני בניהול פיננסי המבטיח שעסק יכול לעמוד בהתחייבויותיו ולנצל הזדמנויות עסקיות. כך מיישמים ניהול תזרים מזומנים תקין כדי שהעסק שלכם יבטיח יציבות פיננסית וצמיחה לאורך זמן
גם לעסק קטן – ודאי לעסקים גדולים ולחברות ענק – ניהול תזרים המזומנים הוא מרכיב קריטי בשליטה על הניהול המצליח של העסק. מעקב קבוע אחר תזרים המזומנים של העסק, ניתוח התנועות והאופטימיזציה שלו חיוניים כדי להבטיח שיש לעסק נזילות איתנה כדי לעמוד בהתחייבויותיו. ללא ניהול נכון של תזרים המזומנים יציבותו ובריאותו הפיננסית של העסק עלולה להתערער.
מהו ניהול תזרים מזומנים
ניהול תזרים מזומנים כולל מעקב אחר התקבולים והתשלומים של העסק ומטרתו להבטיח שההכנסות עולות באופן קבוע על ההוצאות, כולל הבטחה של העסק מפני הוצאות בלתי צפויות ויכולתו להשקיע בצורות שונות כדי להגדיל את הזדמנויות הצמיחה שלו.
אחד האתגרים העיקריים בניהול תזרים המזומנים הוא התמודדות עם חוסר התאמה בתזמון בין מועד קבלת המזומנים לבין המועד שבו הם נדרשים לכיסוי הוצאות. ניהול תזרים מזומנים יעיל מצריך לפיכך תכנון קפדני ושימוש באסטרטגיות כגון ניהול משא ומתן על תנאי תשלום נוחים עם ספקים, מתן הנחות לתשלומים מוקדמים מלקוחות ושמירה על עתודת מזומנים.
עדכון שוטף של תחזיות תזרים המזומנים חיוני כדי לצפות מחסור פוטנציאלי במזומנים ולנקוט צעדים יזומים כדי לטפל בכך. למשל, באמצעות הבטחת קו אשראי, התאמת לוחות תשלומים או קיצוץ בהוצאות מיותרות.
לשם כך על כל עסק לדאוג להכנת דו"ח תזרים מזומנים המציג בכל רגע נתון את תנועת הכספים – תקבולים ותשלומים. דו"ח זה, כפי שניתן להבין משמו, נוגע אך ורק לפעילות על בסיס כסף מזומן, והוא מבוסס על תקינה בינלאומית. באמצעות דו"ח זה גם העסק וגם הגורמים השונים שאיתם הוא עומד בקשרים עסקיים (בנקים, ספקים, נותני שירותים) יכולים לדעת מה הנזילות שלו, יכולתו לרכוש סחורות, לפרוע הלוואות שלקח, לשלם דיבידנדים או לבצע השקעות. בה בעת, הדו"ח מאפשר לרוכשים פוטנציאליים של העסק לקבל תמונת מצב עדכנית אודות חוסנו הפיננסי.
פקודות יומן
כל העסקאות הפיננסיות והנתונים הכספיים של העסק נרשמים בחשבונות, כשכל פעולה עסקית נרשמת בשני חשבונות ("רישום כפול") – אחד בחובה והשני בזכות. בכל פקודת יומן צד החובה חייב להיות שווה לצד הזכות. כך, למשל, אם לעסק יש יתרות X במזומן, בכרטיס הקופה של העסק יירשמו הסכומים שהתקבלו במזומן והסכומים ששולמו במזומן. כך גם בהתאם לתשלומי מזומן (צ'קים) שהעסק נתן לתאריך מסוים יירשמו העתודות בחשבון העו"ש של העסק לאותו תאריך. רישומי יומן אלה הם הבסיס למערכת החשבונאות של החברה, היות שהם מתעדים את כל העסקאות הפיננסיות שמרכיבות את הדוחות הכספיים של החברה.
התאמות אשראי
כדי למנוע שגיאות ביתרות החשבון של העסק יש לבצע התאמת אשראי שוטפת. התאמות אלה משקפות החזרים או צורך בשינויים נחוצים. כך, למשל, נעשות התאמות אשראי במקרים של:
תיקון שגיאות חיוב – אם לקוח חויב בסכום גדול מדי תתבצע התאמת אשראי כדי להקטין את יתרת החשבון בסכום שנגבה ביתר.
החזרים כספיים – אם לקוח מחזיר או מבטל מוצר תתבצע התאמת אשראי כדי לשקף את ההחזר.
התאמת ריבית – במקרים של טעות בחישוב הריבית תבוצע התאמת אשראי ריבית.
זיכויים לקידום מכירות – במקרה שהעסק מציע זיכויים כחלק מקידום מכירות או כפיצוי ללקוחות – הדבר ייושם כהתאמת אשראי.
כך, למשל, תבוצע התאמת כרטיסי אשראי – הבדיקה והאימות האם כל עסקה שבוצעה בבית העסק באמצעות כרטיס אשראי זוכתה בחשבון הבנק של העסק. ככל שהיקף הפעילות של העסק גדול יותר – כך יש צורך רב יותר בהתאמות כרטיסי אשראי בגלל הקושי לבצע מעקב שוטף אחרי עסקאות האשראי המרובות. התאמות כרטיסי אשראי יספקו לעסק שקט נפשי שכל העסקאות שנסלקו אכן זוכו, ויסייעו לו לנהל באופן יעיל יותר את פעילותו הפיננסית השוטפת.
הכחשת עסקה
במקרים שבהם הלקוח לא מזהה עסקה שלכאורה ביצע באמצעות כרטיס האשראי שלו (דהיינו, היא מופיעה בפירט החיובים של הכרטיס) – זכותו להכחיש את העסקה בפני חברת האשראי. לאחר שביצע הכחשת עסקה – חברת האשראי תזכה אותו על תנאי ותפנה לבית העסק כדי לקבל פרטים ומסמכים על חיוב העסקה. אם יתברר שהלקוח אכן ביצע את העסקה – חברת האשראי תחייב אותו מחדש. גם לצורך מעקב של העסק אחר עסקאות שהוכחשו על ידי הלקוחות יש להיות עם האצבע על הדופק כחלק מניהול תזרים המזומנים.
להפקיד את ניהול תזרים המזומנים שלכם בידיים מקצועיות
הדרך הרווחת ביותר לשיפור של העסק את תזרים המזומנים שלו היא – פרט לניהול נכון של הגבייה, מעקב אחר הלקוחות ורמת הסיכון שלהם – היעזרות באיש מקצוע.
CrediMatch – מיזם לפיתוח פתרון התאמות האשראי המקיף בישראל – בא לפתור בעיות בניהול פעילות סליקת אשראי שאיתן מתמודדים מנהלי כספים של כל ארגון מדי יום. בעיות שנובעות מחשיפת ארגונים ועסקים למקרים רבים שבהם כרטיסי האשראי לא חויבו, למרות שהתקבלה הודעה שהחיוב בוצע (למשל בגלל כשל טכנולוגי, התנהלות שגויה של מי מהגורמים המעורבים, הכחשת עסקה מצד הלקוח או טעות אנוש של מחייב הכרטיס) – מחייבות מעקב קבוע.
היות שיש קושי ממשי לעקוב אחר עסקאות אשראי, בעיקר בקרב עסקים המחייבים מאות כרטיס אשראי ביום, הרי שיש צורך בשירותים מתקדמים להתאמות כרטיסי אשראי. ההסתמכות על רישומי חברות האשראי, הבנקים וחברות הסליקה אינה מספקת, בעוד שהטלת מעקב התאמות כרטיסי האשראי על מחלקת הנהלת החשבונות של העסק גורמת להקצאת משאבי זמן, כסף וכוח אדם רבים ויקרים.
CrediMatch מציע פתרונן יעיל לבעיות בניהול פעילות סליקת האשראי באמצעות שילוב ייחודי בין אנשי טכנולוגיה, בוגרי תעשיית ההייטק הישראלית, לבין רואי חשבון מנוסים בעלי רקע מקצועי של שנים בניהול עסקים קטנים וגדולים. שילוב זה מותאם לסוגי עסקים שונים ולמערכות הנהלת חשבונות שונות בעזרת תוכנה ייעודית שפותחה במיוחד ומציגה באופן מדויק אי-התאמה בין רישומי החברה לנתונים המגיעים מחברות האשראי.
אז אם גם אתם רוצים לדעת שהעסק שלכם בידיים מקצועיות במקום להעמיס מטלות על הנהלת החשבונות שלכם – התקשרו כדי לגלות את כל יתרונות מערכת CrediMatch , ונתאם עבורכם הדגמה אישית. טל' 073-2725050