השליטה על תנועות המזומנים של העסק עומדת בבסיסו של כל התנהלות עסקית נכונה, הן בהווה והן כדי לתכנן את העתיד, וכמובן כדי להימנע ממשברים. דוח מקצועי של תזרים המזומנים הוא גם תנאי לקבלת סיוע פיננסי בזמנים קשים.
כל עסק מתנהל הן באמצעות תשלומים ותקבולים שאינם נעשים במזומן והן בכאלה שנעשים במזומן. המעקב אחר תזרימי המזומנים נעשה באמצעות דוח כספי הבוחן את פעילות העסק המתנהלת בכסף מזומן. כך יכול גם בעל העסק וגם הבנקים שאיתם הוא עובד לעקוב אחר מצב הנזילות שלו, שפירושו גם שיקוף יכולת ההשקעה שלו בפיתוח, רכישת סחורות, תשלום דיבידנדים לבעלי מניות, וכמובן יכולתו העצמית לפרוע הלוואות שנטל.
דוח תזרים מזומנים
שיקוף קבוע של מצב תזרים המזומנים של העסק חיוני מבחינת בעלי העניין כדי לבדוק כיצד העסק מנצל את כספי ההנפקות שלו, והוא תנאי לשיקוף פעילות העסק אצל רוכשים פוטנציאליים ויכולתם לדעת עד כמה ניתן לתת בו אמון. דוח תזרים המזומנים משקף את התנהלות העסק לאורך תקופה מסוימת קבועה – רבעונית או שנתית, והוא נערך על פי תקינה בינלאומית.
כיצד מנוהל תזרים מזומנים
ניהול ראוי של תזרים המזומנים מאפשר לעסק לא רק להיות עם אצבע על הדופק בכל הנוגע ליכולותיו הפיננסיות בכל רגע נתון, אלא גם להבטיח רזרבות מזומן לימים גשומים, או לדעת כי עליו להיערך לקראתם באמצעות גיוסי הון בדרכים שונות – חיסכון בהוצאות, מצד אחד, וגיוסי הון מצד שני. לכן תזרים המזומנים הנכון אמור לצפות פני עתיד, בטווח של חודשים ויותר קדימה. בין הגורמים הכרוכים בניהול תזרים מזומנים:
פקודות יומן
כל העסקאות (התנועות הפיננסיות) שהעסק מבצע נרשמות בספר החשבונות של העסק בטורי חובה וזכות. ערכים אלו הם השלב הראשון במחזור החשבונאי ומבטיחים שהדוחות הכספיים של החברה מדויקים. המרכיבים הבסיסיים של רישום יומן כוללים את תאריך העסקה, חשבונות שהושפעו (למשל, מזומן, חשבונות חייבים, הכנסות ממכירות), סכומים שחויבו וזיכו ותיאור קצר של העסקה. לצד ההתחייבויות נרשם בצד השני של החשבון האשראי – חשבונות כמו התחייבויות, הון עצמי והכנסות גדלים בדרך כלל עם אשראי. פקודות יומן או שלבים אלו מבטיחים שכל העסקאות הפיננסיות נרשמות במדויק ומשתקפות בדוחות הכספיים של החברה.
התאמות אשראי
התאמות אשראי מתייחסות לשינויים שבוצעו ביתרת חשבון של לקוח, בדרך כלל על ידי מוסד פיננסי או נותן שירות, כדי לתקן או להתאים עסקה קודמת. התאמות אלו יכולות להיות חיוביות או שליליות, בהתאם לאופי התיקון. להלן מספר תרחישים נפוצים שבהם עשויות להתרחש התאמות אשראי:
שגיאות חיוב: אם לקוח חויב יתר על המידה עבור מוצר או שירות, תתבצע התאמת אשראי כדי להחזיר את הסכום שנגבה ביתר.
החזרות או החזרים: כאשר לקוח מחזיר מוצר או מבטל שירות, הסכום שנגבה בעבר עשוי להיות מזוכה בחזרה לחשבון הלקוח.
תיקון עמלות: לפעמים עמלות כגון עמלות איחור או עמלות משיכת יתר מוחלות באופן שגוי, או שהבנק/חברת האשראי מוותרים עליהן כמחווה של רצון טוב כלפי הלקוח, מה שמוביל להתאמת אשראי.
התאמות ריבית: אם הייתה שגיאה בחישוב חיובי הריבית בחשבון הלוואה או אשראי, ייתכן שתבוצע התאמה לתיקון.
זיכויים לצורך קידום מכירות: אלו הן התאמות שבוצעו כדי להחיל הנחות, הטבות או זיכויים אחרים שנועדו לקידום העסק ואשר הלקוח זכאי להם.
התאמות אשראי משתקפות בדרך כלל בהצהרת הלקוח ומשפיעות על יתרת החוב הכוללת או האשראי הזמין.
דחיית עסקה
הגדרה זו מתייחסת למצב שבו עסקה פיננסית נדחתה או סורבה. הדבר יכול לקרות מסיבות שונות, כולל:
אין מספיק כספים: בחשבון שממנו מתבצע התשלום אין מספיק כסף כדי לכסות את העסקה.
תפוגת כרטיס: פג תוקפו של הכרטיס שבו נעשה שימוש בעסקה.
פעילות חשודה: העסקה מסומנת כחשודה, אולי בשל דפוסי הוצאות חריגים, מה שמוביל את הבנק או את חברת האשראי לדחות אותה מסיבות אבטחה.
מידע שגוי: המידע שהוזן (כגון מספר כרטיס, CV, תאריך תפוגה וכו') אינו נכון.
חריגה ממסגרת האשראי: אם משתמשים בכרטיס אשראי, העסקה עשויה להידחות אם היא חורגת ממסגרת האשראי הזמינה.
בעיות ספציפיות לסוחר: מערכת עיבוד התשלומים של הסוחר עשויה להיות מושבתת או להיתקל בשגיאות.
הגבלות מצד הבנק: ייתכן שהבנק הטיל הגבלות על החשבון, כגון חסימת עסקאות בינלאומיות, כברירת מחדל.
הבנת הסיבה הספציפית לדחייה מחייבת בדרך כלל פנייה לבנק או למוסד הפיננסי האחראי על אמצעי התשלום.
מגינים על תזרים המזומנים שלכם בסיוע המקצוענים
כאמור, על כל עסק לעקוב אחר תזרים המזומנים שלו בכל רגע נתון, וכמובן גם לצפות פני העתיד בכל הנוגע לתזרים המזומנים. בכל מצב עליו לנקוט דרכים שונות לשיפור תזרים המזומנים, בין היתר באמצעות ניהול מוקפד של הגבייה, מעקב אחר הלקוחות (האם הם לקוחות יציבים פיננסית או מועדים לסיכון), ועוד. כדי לעשות זאת כהלכה על העסק להשתמש במערכת הנהלת חשבונות טובה, ולחלופין – לפנות לשירותו של איש מקצוע.
חברת CrediMatch היא מיזם פיתוח פתרון התאמות האשראי המקיף בישראל. כשהיא משלבת בין אנשי טכנולוגיה, בוגרי תעשיית ההייטק הישראלית, לבין רואי חשבון מנוסים בעלי רקע מקצועי של שנים בניהול עסקים קטנים וגדולים, היא מספקת ייעוץ מקצועי מקיף בנושא הניהול הכספי וניהול האשראי של העסק.
עסקים, ודאי עסקים גדולים, מתקשים לעקוב אחר תזרימי המזומנים ועסקאות האשראי שלהם, כאשר הסתמכות על רישומי חברות האשראי, הבנקים וחברות הסליקה השונות אינה מספקת, וודאי יוצרת עומס רב על הנהלת החשבונות של החברה ומשביתה את כוח האדם שלה לשעות ארוכות. כאן נכנסת לתמונה חברת CrediMatch – המספקת פתרונות מקצועיים לעסקים וחברות שמעוניינים לשדרג את רמת הנהלת החשבונות שלהם, תוך התאמה לגודל החברה.
החברה מעמידה לרשות לקוחותיה צוות תמיכה בעל ידע מקיף, המלווה את החברה לאורך הטמעת הפתרון תוך התאמתו לצורכי הארגון, כולל ממשקים לתוכנות הניהול המובילות בשוק. אז כדי לבצע את תזרים המזומנים המושלם שלכם, ולישון בראש שקט שהעסק שלכם מנוהל כספית בדרך הטובה ביותר – התקשרו, ונציגינו יתאמו מפגש ייעוץ והדגמה אישית של מערכות הנהלת החשבונות של CrediMatch. טל' 073-2725050