בעולם המודרני, מרבית מהתנהלותנו הכלכלית מתרחשת על ידי כרטיס האשראי. לפיכך, אחד הדברים עלינו להיות בבקרה מתמדת הוא חיוב האשראי שלנו. במקרה של חיוב כפול באשראי, אנו למעשה משלמים פעמיים בעבור השירות שקיבלנו. עם ירידת קרנו של המזומן ותכלול מרבית עסקאותינו על ידי חברות האשראי נראה כי חיוב כפול באשראי עלולה להיות תופעה בלתי נמנעת. מה נעשה במקרה של חיוב כפול באשראי? הכנו לכם כתבה קטנה בנושא.
אז מה הוא בעצם חיוב כפול בכרטיס האשראי?
חיוב כפול הינו מצב בו כרטיס האשראי שלנו מחויב פעמיים, ולמעשה בסכום כפול, בעבור אותה העסקה. בין אם רכשנו מוצר באונליין או בחנות, או ישבנו לאכול במסעדה, חיוב כפול באשראי עשוי להתקיים בתום לב מפאת טעות טכנית, עקב כשל בתקשורת אל מול מערכת סליקת האשראי, או בזדון בשיטת "מצליח". בעקבות חיוב כפול, עשויה לקרות לנו לכל הפחות חוסר הנוחות הנובעת מחיובים גבוהים משציפינו ולהביא לכאב ראש בטיפול הבירוקרטי בדבר אל מול חברות האשראי.
איך נזהה חיוב כפול באשראי?
ככלל, נמליץ לוודא את פירוטי האשראי בחשבונכם באתר נותן שירותי האשראי. למעשה, מדובר בהרגל הבסיסי ביותר לצורך התמודדות עם התופעה ולהתמודד עם חיובים כפולים. לכן, מומלץ לוודא את נכונותם של חיובי האשראי שלנו אחת למספר שבועות, ולראות כי לא חייבו אותנו יתר על המידה בגין העסקאות שאנו מבצעים. במסגרת בדיקה זו, נבדוק פקודות יומן, נשים לב למספר האישור או קוד העסקה ולתאריכי החיובים. כעת, שמנו לב כי בית העסק חייב אותנו באופן כפול בגין אותה העסקה. מה נעשה בנידון?
איך נפעל במקרה של חיוב כפול באשראי?
תמיד, כמי שנותנת לנו את כלל שירותי האשראי שלנו, וכמה שנושאת באחריות המוחלטת על תקינותו של ההליך האשראי, נפנה לחברת האשראי שלנו ונודיע לה אודות התקלה. חשוב לדעת, החקיקה הקיימת בישראל מציבה אותנו במקום נוח מאוד אל מול חברות האשראי, הנושאות באחריות חמורה ומוחלטת להתמודדות עם בעיות מסוג אלו, לרבות מצב בו נגנב כרטיס האשראי שלנו.
לאחר פנייתנו לחברת האשראי, נציגי החברה לרוב יפנו לבית העסק הרלוונטי ויבחנו מהו מקור החיוב הכפול. ככל ויקבע כי אכן אירע חיוב כפול, וכי אין מדובר בניסיון מרמה מצד הצרכן, חברת האשראי תורה הכחשת עסקה. לפיכך, החיוב יבוטל הסכום המחויב יושב במלואו ולא ייגבו תשלומים נוספים. חשוב לציין, ישנה הפרדה הליכית בין רכישה אשר התבצעה ללא הצגת כרטיס אשראי (ולפיכך לא הוקש קוד סודי במסגרתה) הנקראת בלשון החוק "עסקה במסמך חסר", לבין עסקה הכוללת הקשת הקוד הסודי, אשר יקים ללקוח נטל הוכחה גבוה יותר לצורך הכחשת העסקה.
כיצד נמנע חיוב כפול באשראי להבא?
על מנת למנוע תופעה מצערת זו ובזבוז כספים עתידי, נשתדל להקדיש תשומת לב להוראות החיובים בעת הרכישה; הרבה פעמים חוסר תשומת לב מצד הצרכן או בעל העסק היא זאת שמביעה לחיוב כפול באשראי. יתר על כן, נשתדל לבחור פלטפורמות רכישה מוכרות, ולהימנע ממסירת פרטי האשראי ברחבי הרשת לאתרים לא מוכרים.
בנוסף, מערכת התאמות כרטיסי אשראי עשויה למזער את הסיכוי לחיוב כפול באשראי. מערכות אלו מחסלות את העלויות הנגרמות מטעויות שונות בהליך החיוב, ומאפשרות בקרה מלאה על כלל פעילות האשראי, ברמת העסקה הבודדת ובזמן אמת. מערכת התאמות כרטיסי אשראי של CrediMatch תספק פתרון ייחודי להשוואה בין נתוני מערכת הנהלת החשבונות ונתוני חברות האשראי לצורך מיפוי החריגים ומיגורם, תוך אספקת מבט-על על כל פעילות האשראי השונות.