הכחשת עסקה היא בקשה לביטול חד-צדדי של עסקת אשראי אותה מגיש לקוח הקצה לחברת האשראי שלו. בתור בעלי חברות ועסקים אתם יכולים לנקוט במספר צעדים בשביל לצמצם את כמות העסקאות המוכחשות על ידי הלקוחות שלכם. לעיתים אין אפשרות להימנע באופן מוחלט מהכחשות עסקה, ובמצבים אלו אתם חייבים לוודא שאתם מיודעים על כל הכחשת עסקה באופן מיידי ויכולים לטפל בה בשביל למנוע הפסדים כלכליים גדולים. המשיכו לקרוא בשביל לדעת את כל מה שקריטי להכיר בנוגע להכחשות עסקה מכל הסוגים ובכל הכרטיסים.
מתי ניתן לבצע הכחשת עסקה על-פי חוק?
ניתן לבצע הכחשת עסקה כאשר:
1. לקוח הקצה לא מזהה את העסקה גם לאחר קבלת פרטים נוספים אודותיה, כגון מועד ביצוע העסקה ובית העסק הספציפי שבו היא נעשתה
2. "כשל תמורה" – מצב בו העסקה מזוהה אך לא ניתנה התמורה המובטחת תמורת התשלום במועד שנקבע מראש
כיצד מתבצע תהליך הבירור?
לעיתים יכול לקוח הקצה להתחיל תהליך באופן מקוון – באתר ו/או באפליקציה של חברת האשראי, ולעיתים עליו לפנות לחברה באופן טלפוני.
לאחר מכן מתחיל תהליך בירור המתנהל בין חברת האשראי לבין בית העסק וחברת הסליקה. בזמן זה הלקוח מקבל מחברת האשראי זיכוי מלא עבור הסכום שבו חויב בפועל.
אם רשומים לחובתו תשלומים עתידיים – הם ייעצרו עד לתום תהליך הבירור.
תהליך הבירור אודות העסקה יכול לארוך זמן רב – וגם עד לשבועות וחודשים. אם במהלך התקופה הלקוח משנה את דעתו או נזכר שביצע את העסקה הוא יכול לחזור בו מהכחשת העסקה, ואז לעיתים ייאלץ לשלם עמלה לחברת האשראי על הטיפול בהכחשה ובביטול ההכחשה.
על מי חלה חובת ההוכחה במקרה של הכחשה?
כבעלי חברות ועסקים אתם עשויים לתהות מי מהגורמים צריך להוכיח את צדקתו – אתם או לקוח הקצה. בגזרה זאת ישנם 2 מקרים שונים בתכלית:
1. עסקה שבוצעה באופן פיזי באמצעות מכשיר סליקה בעל קורא כרטיסים מגנטי או קורא EMV
2. עסקה שבוצעה באופן מקוון או טלפוני
במקרה מספר 1 – חובת ההוכחה חלה על לקוח הקצה – מחזיק כרטיס האשראי, שייאלץ להוכיח שהוא לא קיבל את התמורה המובטחת בזמן או שלא הוא ביצע את העסקה.
במקרה מספר 2 – חובת ההוכחה חלה עליכם.
כיצד להימנע מהכחשת עסקה בתור בעלי חברות ועסקים?
כמובן שישנם מקרים שבהם הלקוח לא מזהה את שורת החיוב כמו שצריך מסיבות שונות – למרות שהעסקה חוקית ומוסכמת בכל זאת. יכול להיות ש:
- הלקוח לא זוכר שביצע את העסקה למרות שביצע אותה והיה מודע לכך באופן מלא בעת ביצועה
- הלקוח לא הצליח לקשר בין שם העסק שהוא מכיר לבין שם העסק כפי שהוא מופיע בחברת האשראי ובפירוט העסקאות בכרטיס שלו
- הלקוח זוכר שביצע את העסקה אך התחרט ומנסה לבטל אותה באופן עקלקל כי אין ביכולתו לקבל את הכסף שלו בחזרה באופן מוצדק
בכל מקרה בתור בעלי חברות ועסקים אתם יכולים לעשות מספר דברים בשביל להימנע ככל האפשר מהכחשות עסקה:
- לוודא ששם העסק שלכם כפי שהוא מופיע בחברת האשראי ובפירוט העסקאות יהיה זהה או דומה עד כמה שאפשר לשם העסק כפי שהלקוחות שלכם מכירים אותו
- לדאוג לספק את השירותים והמוצרים שלכם באופן מלא כפי שהוסכם ובמועד שהוסכם
- אם מדובר בעסקאות מקוונות – יש להציג את כל המידע אודות המוצר או השירות באופן מלא וברור
- לתת שירות לקוחות בזמינות גבוהה וברמה גבוהה ככל האפשר
- לאפשר ללקוחות להחזיר שירותים ומוצרים באופן חוקי, הוגן ויעיל לכל הצדדים
- לשלב את שירות הסליקה שלכם עם שירות מניעת הונאות בכרטיסי אשראי
כמה זמן עומד לרשותכם לטיפול בהכחשת עסקה?
דעו שבחלק מהמקרים פרק הזמן העומד לרשותכם לטיפול יעיל בהכחשות עסקה מול לקוח הקצה וחברת האשראי הוא קצר עד קצר מאוד – ולעיתים מדובר על לא יותר משבוע אחד בלבד. זמן הוא פרמטר קריטי כשמדובר בהכחשת עסקה.
האם אתם מודעים לכך שהוגשה בקשה להכחשת עסקה?
רוב בעלי החברות והעסקים כלל אינם מודעים לכך שלקוח הקצה ביצע הכחשת עסקה כי אף אחד לא טרח ליידע אותם ואין להם מערכת שדואגת ליידע אותם ולטפל בהכחשות עסקה. הם מצידם כבר הוציאו חשבונית מס, שילמו או ישלמו מע"מ ומס הכנסה, ואולי גם כבר הספיקו לספק את המוצר ו/או השירות – אך לא יקבלו את הכסף המגיע להם בעבור העסקה.
לחילופין חלק מהחברות והעסקים מקבלים עדכון עבור הכחשת העסקה מצד הלקוח כשהכסף כבר אבוד מבחינתם.
כשבית העסק כלל לא מודע להכחשת העסקה או לא מצליח לטפל בה בזמן – הוא מפסיד כסף ונפגע באופן משמעותי וברור.
יש פתרון: CrediMatch – שירות התאמות כרטיסי אשראי אוטומטי ומדויק שמטפל בכל שלב
הדרך שלכם לטפל בהכחשות עסקה היא להשתמש בשירות אוטומטי שמנטר את כל העסקאות שהעסק או החברה שלכם ביצעו ומוודא שהכסף עבורן התקבל בהצלחה בחשבון הבנק.
זהו שירות התאמות כרטיסי אשראי – תהליך של בקרה קפדנית ופרטנית והשוואה בין הספרים של העסק לבין נתוני חברות האשראי.
באופן זה תוודאו שאכן מתקבל התשלום עבור כל עסקה שבית העסק שלכם רשם. במידה והלקוח ביצע הכחשת עסקה – אתם תקבלו התראה מיידית אודותיה כך שתוכלו לעצור את אספקת השירות או הסחורה, לטפל בהכחשה ולגבות את הכסף כמו שצריך.
שירות CrediMatch יספק לכם מענה טכנולוגי, מתקדם ואוטומטי בכל שלב בעסקה – ועד לקבלת הכסף בהצלחה בחשבון הבנק וסגירה אוטומטית של הספרים בהנהלת החשבונות.
עם CrediMatch לא תפסידו כספים כי עסקה הוכחשה ללא ידיעתכם וללא טיפולכם, כי העסקה נפלה בתהליך השידור או בגלל טעויות אנוש כלשהן. המערכת תשב על הנתונים שלכם ותבדוק אותם אחד-אחד מול חברות האשראי כחלק מתהליך של הסתכלות מלאה מקצה-לקצה ועד לרמת השובר הבודד.
פנו אלינו כעת דרך האתר או במספר הטלפון 073-2725050 לקבלת ייעוץ אישי ללא עלות ותיאום הדגמה אישית.
מידע נוסף
מטרת המערכת | ביצוע התאמות אשראי, רישום פקודות יומן וטיפול יעיל ומיידי בהכחשות עסקה מכל הסוגים ובכל הכרטיסים |
למי מתאימה המערכת | לכל עסק שמקבל תשלומים באמצעות כרטיסי אשראי, בין אם באופן פיזי ו/או מקוון |
הבעיות אותן פותרת המערכת | עסקים רבים כלל אינם מודעים לכך שבוצעו הכחשות עסקה או שהם מקבלים דיווח מאוחר – מתי שהכסף כבר אבד ולא יכולים לעקוב אחר שוברים פתוחים במערכת |
שאלות נפוצות
1. על מי חלה חובת ההוכחה במקרה שבו מבוצעת הכחשת עסקה?
תשובה: כאשר העסקה מבוצעת באופן פיזי בבית העסק באמצעות קורא כרטיסים אשר תומך בתקן EMV – חובת ההוכחה חלה על הלקוח. כאשר העסקה מבוצעת באופן טלפוני או מקוון – חובת ההוכחה חלה על בית העסק.
2. כיצד יכולים בעלי ובעלות עסקים למנוע הכחשות עסקה?
תשובה: יש לוודא ששם העסק כפי שהוא מופיע בדיווח של חברת האשראי דומה או זהה לשם העסק המוצג ללקוחות. בנוסף חשוב לספק את המוצרים והשירותים שהובטחו באופן מלא ובמועד המוסכם, להציג מידע מלא אודות מוצרים ושירותים כאשר מדובר ברכישה מקוונת, לתת שירות לקוחות זמין ומהיר, לאפשר ללקוחות להחזיר מוצרים באופן חוקי והוגן ולהשתמש בשירות מניעת הונאות בכרטיסי אשראי. בנוסף לכך חשוב להשתמש במערכת אוטומטית ומתקדמת לביצוע התאמות אשראי שתספק לכם התראות מיידיות ברגע שמבוצעת הכחשת עסקה בכל הכרטיסים + מידע מלא אודות הלקוח והעסקה כך שתוכלו להסדיר מולו את העניין.