אשראי ספקים מול אשראי לקוחות והתאמות אשראי

אשראי ספקים ואשראי לקוחות הם כלים חיוניים לצמיחת העסק. כל אחד מהם מציע יתרונות ואתגרים ייחודיים. על ידי ניהול אסטרטגי של זיכויים אלה וביצוע התאמות נדרשות, עסקים יכולים לייעל את תזרים המזומנים, לבנות קשרים חזקים עם הלקוחות והספקים ולשפר את היציבות הפיננסית שלהם

במימון עסקי האשראי ממלא תפקיד מרכזי בניהול תזרים המזומנים ובשמירה על פעילות חלקה של העסק. אשראי ספקים ואשראי לקוחות הם שני סוגים חיוניים של הסדרי אשראי המסייעים לעסקים לשמור על נזילות ולייעל את היקף ההון החוזר. הבנת ההבדלים ביניהם וכיצד לנהל התאמות אשראי חיונית לכל עסק המחפש לשמור על מאזן בריא.

מהו אשראי ספקים?

אשראי ספקים, הידוע גם בשם אשראי מסחרי, הוא הסדר פיננסי שבו ספקים מאפשרים לעסקים לרכוש סחורות או שירותים באשראי, בדרך כלל עם תקופת החזר מוגדרת. הסדר זה נפוץ בעסקאות B2B, שכן הוא מאפשר לעסקים לרכוש מלאי או חומרי גלם ללא תשלום מיידי, מה שמקל על תזרים המזומנים.

לדוגמה, קמעונאי עשוי לקבל מלאי מהספק עם אשראי תשלום של 30 יום. הקמעונאי יכול לנצל את הזמן הזה כדי למכור את הסחורה ולייצר הכנסה לפני שהוא משלם לספק. אשראי ספק כולל לעתים קרובות מונחים כגון "נטו 30" או "נטו 60", המציינים את מספר הימים שבהם על הקונה להסדיר את התשלום.

היתרונות של אשראי ספקים

תזרים מזומנים משופר: דחיית התשלום מאפשרת לעסקים להקצות משאבים לצרכים תפעוליים אחרים.

יחסי ספקים משופרים: היסטוריית אשראי מוצקה של העסק מול ספקים יכולה להוביל למתן תנאים טובים יותר או להנחות מצד הספק.

גמישות בניהול מלאי: האשראי מאפשר לעסקים לחדש מלאי במהירות ללא הון מראש.

עם זאת, באשראי ספקים יש גם סיכונים. אי עמידה במועדי התשלום עלולה להוביל לקנסות, לקשרים מתוחים עם ספקים, או אפילו לשיבושים בשרשרת האספקה.

מהו אשראי לקוח?

אשראי לקוחות, לעומת זאת, הוא כאשר עסקי

ם נותנים אשראי ללקוחותיהם ומאפשרים להם לקנות סחורות או שירותים ולשלם מאוחר יותר. מצב זה קיים לעתים קרובות בקמעונאות, שבה לקוחות עשויים להיות בעלי חשבון אשראי או תוכנית תשלומים לשלם עבור רכישות לאורך זמן. מתן אשראי ללקוחות יכול להגביר את המכירות על ידי הפיכת מוצרים לזולים יותר עבור הלקוחות, אך הדבר גם מגביל את ההון החוזר של העסק.

לדוגמה, חנות אלקטרוניקה עשויה לאפשר ללקוחות לרכוש טלוויזיה באשראי עם תוכנית החזר של 12 תשלומים, כשהחנות מקבלת תשלום לאורך זמן ולא מראש.

היתרונות של אשראי לקוחות

מכירות מוגדלות: הצעת אפשרויות אשראי יכולה למשוך לקוחות נוספים שאולי אין להם כסף מיידי לרכישה מלאה.

נאמנות לקוחות: עסקים המספקים אפשרויות תשלום גמישות יכולים לטפח נאמנות אצל לקוחותיהם, שבשל תנאי האשראי הנוחים ישובו ויבצעו באותו עסק רכישות חוזרות.

יתרון תחרותי: אפשרות אשראי נוח יכולה להפוך את העסק למושך יותר בהשוואה למתחרים שאינם מציעים אפשרויות דומות.

עם זאת, מתן אשראי ללקוחות טומן בחובו גם סיכונים, במיוחד הסיכון של אי-תשלום, שעלול להכביד על תזרים המזומנים ולהשפיע על הרווחיות של העסק. לכן בדיקות אשראי קפדניות ותהליכי גבייה נחוצים כדי לנהל את האשראי של הלקוחות בצורה יעילה.

התאמות אשראי

התאמות אשראי חיוניות לניהול אי-התאמות ובעיות בחשבונות האשראי של העסק, בין אם מדובר בספק ובין אם בלקוח. התאמות הן שינויים שבוצעו כדי לתקן שגיאות, להתייחס להחזרות או למתן הנחות והטבות לעסקאות מסוימות.

התאמות אשראי של ספקים: אם ספק גובה יותר מדי או לא מספק את הסחורה, ייתכן שיהיה צורך בהתאמות אשראי. לדוגמה, החזרת סחורה פגומה עשויה להצדיק הוצאת תעודת זיכוי, והתאמת הסכום שהקונה חייב.

התאמות אשראי ללקוח: כאשר לקוחות מחזירים פריטים או מבקשים החזרים, העסקים חייבים לבצע התאמות אשראי. דבר זה מבטיח שחשבונות הלקוחות משקפים במדויק את מה שחייבים ובונה אמון מצידם בהגינותו של העסק.

התאמות אשראי עוזרות לשמור על שקיפות, לתקן שגיאות ולתמוך בהתאמה יעילה בדוחות הכספיים.

איזון אשראי ספק ולקוח

ניהול יעיל של אשראי ספקים ולקוחות חיוני לבריאותו הפיננסית של העסק. בעוד אשראי ספקים יכול לייעל את תזרים המזומנים והמלאי, אשראי לקוחות יכול להניע מכירות ואת שביעות הרצון של הלקוחות. עם זאת, עסקים חייבים לאזן את הזיכויים הללו ולהבטיח שתזרימי האשראי היוצא והנכנס יהיו מסונכרנים.

התאמות אשראי עם המקצוענים

חברת Credimatch מציעה מערכת התאמות כרטיסי אשראי ייחודית שמאפשרת בקרה מלאה על כל פעילות האשראי של העסק, בכל גודל, ברמת העסקה הבודדת ובזמן אמת. מערכת התאמות האשראי שלה עובדת בשביל העסק ומציעה:

* מערכת התאמות להנהלת חשבונות: פתרון ייחודי להשוואה בין נתוני מערכת הנהלת החשבונות ונתוני חברות האשראי לצורך איתור חריגים, כגון אי-חיוב, טעויות רישום, תקלות טכניות וטעויות אנוש בתהליך קליטת ושידור נתוני עסקאות האשראי. פתרון מושלם לעסקים בינוניים וגדולים.

* ממשקים להנהלת חשבונות: מאפשרים קליטת נתונים ישירות למערכת הנה"ח או למערכת הניהולית של העסק באופן אוטומטי, וכך חוסכים זמן ומשאבי אנוש ומאפשרים דיוק מרבי בקליטת נתונים לתוך מערכות ה-ERP. הממשקים מבטיחים תאימות לכל מערכות הניהול המובילות בישראל, כולל SAP, Priority, חשבשבת, קומקס, אופטימה, אופרה, תפנית, ועוד.

* מערכת BI (בינה עסקית) לשליטה מלאה: מערכת מידע המספקת כלים לקבלת החלטות בתוך מכלול המידע הארגוני, הפנימי והחיצוני. ייחודית לאנליסטים מקבלי החלטות בארגון. דשבורד אישי מספק מבט מלא על כל פעילות האשראי ברמה היומית עם התרעות בזמן אמת על אירועים חריגים. המערכת מאפשרת תחקור נתונים, ניתוח מגמות ואיתור חריגים באמצעות כלים ידידותיים.

חברת Credimatch נוסדה על ידי צוות רואי חשבון מנוסים בעלי רקע מקצועי של שנים בניהול עסקים קטנים וגדולים. כדי לגלות את כל יתרונות מערכת התאמות האשראי – התקשרו לתיאום הדגמה אישית: 073-2725050

תוכן עניינים

שתפו את הכתבה
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
יניב עוז
יניב עוז

מאמר זה נכתב על ידי עוז יניב, רו"ח עם ניסיון של שנים בעולם האשראי והבנה עמוקה על תהליך האשראי בישראל.

ממליצים על מערכת התאמות אשראי